Ondanks alle zorg en energie die wij steken in het zo goed mogelijk uitvoeren van ons werk kan het altijd een keer voorkomen dat u niet tevreden bent. Het liefst lossen wij dat zo snel mogelijk samen met u op. Wat u dan kan doen staat beschreven in onze klachtenregeling. Hier vindt u het klachtenreglement van IBASS met daarin beschreven de rol van onze vertrouwenspersonen.
Mocht u er ondanks de hulp van de stappen in dit reglement niet uitkomen, dan kunt u ook een klacht indienen via de onafhankelijke klachtenorganisatie Klachtenportaal Zorg. IBASS is bij deze organisatie aangesloten. De link naar hun website staat hieronder.
Jeugdstem – vertrouwenspersonen in de jeugdhulp
Jeugdstem is de organisatie van vertrouwenspersonen in de jeugdzorg. Het is hun missie om de stem van kinderen, jongeren, ouders en pleegouders duidelijk te laten doorklinken in de jeugdzorg. Iedereen die te maken heeft met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht. Voor informatie, advies of ondersteuning.
De vertrouwenspersonen van Jeugdstem weten alles over de Jeugdwet en de rechtspositie van kinderen, jongeren en hun (pleeg)ouders. Zij luisteren, denken in oplossingen, en geven je advies over welke stappen je het beste kunt zetten. En ze bieden je ondersteuning wanneer je een klacht wilt indienen. Jeugdstem is volledig onafhankelijk, de vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Stichting IBASS.
Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou doen?
Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over de hulp die je krijgt. Als je er niet uit komt met (jouw coach van) Stichting IBASS, neem dan contact op met Jeugdstem.
Een vertrouwenspersoon heeft contact met kinderen, jongeren, ouders, pleegouders en verzorgers die advies vragen of een klacht hebben over de jeugdzorg. Je kunt met haar of hem alles rustig bespreken en kijken wat de beste oplossing voor jou is.
Daarnaast kan een vertrouwenspersoon je heel goed uitleggen hoe de jeugdzorg precies werkt, al je vragen beantwoorden en je informatie geven over wat je rechten en mogelijkheden zijn. Soms is dat alleen al genoeg om ongerustheid of onvrede te voorkomen, maar niet altijd.
Zo bereik je Jeugdstem
- Telefoon: 088 555 1000. Je kunt gratis bellen op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur.
- Via de online chat. De chat is doorgaans geopend van maandag t/m donderdag van 16:00-20:00 uur en op vrijdag van 15:00-17:00 uur.
- Of via het contactformulier. Je vult je gegevens in en wordt binnen 2 werkdagen teruggebeld.
In 2023 zijn er twee formele klachten binnengekomen bij IBASS. Die zijn opgelost met een goed resultaat. Klik hier voor een klachtenjaarverslag van 2023.